Skoda Octavia RS TDI. Nu a fost deloc uşor de găsit una. Însă cu ajutorul celor de la Brady Auto Center, am reuşit să mă instalez din nou la volanul ei şi să o scot la un drum prin oraş şi prin jurul împrejurimile capitalei.
Am reuşit din start să-mi amintesc atât de punctele sale forte cât şi de cele mai puţin fericite. Principala problemă a lui RS TDI este existenţa variantei pe benzină, sau RS TFSI – care are marele avantaj de a fi: mai rapidă, mai rafinată şi mai capabilă de-a cânta frumos pe evacuări.
Însă care ar fi farmecul unui RS diesel dacă acesta n-ar fi mai economic decât alternativa pe benzina? Exact despre asta este vorba în “propoziţie”. Un hot hatch capabil să obţină un consum mediu de mai puţin de 6 litri / 100km. Trebuie să recunosc că indiferent cât de mult îmi place TFSI-ul, în momente precum cele din prezent, acum, aici, 2009, recesiune, aş prefera diesel-ul.
Un alt avantaj de care poţi profita aproape non stop este cuplul maxim în valoare de 350Nm, disponibili de la numai 1800rpm – rezultând un demaraj foarte brutal, poate chiar prea brutal pentru configuraţia unei Octavia. Spun asta deoarece în primele două trepte pur şi simplu nu poţi să pleci tare cu ea fără să intervină electronica.
Abia în viteza a 3-a poţi să beneficiezi de putere şi de cuplu aşa cum îţi doreşti tu iar asta face din Octavia RS TDI o maşină excelentă pentru drumuri lungi, depăşiri la viteze de peste 100km/h şi bineînţeles să nu uităm de factorul economic unde ai numai de câştigat explorând “extraurbanul”.
Pe hârtie nu sună ca find extrem de rapidă (0-100 în 8,5 sec, viteză maximă 225km/h), însă după ce o conduci puţin realizezi că este suficient de sprintenă pentru a purta numele de RS.
Interiorul este mai sportiv decât cel al unei versiuni de bază sau chiar şi cel al unei versiuni mai de top precum un L & K. Scaunele oferă un suport lateral suficient de bun iar pe viraje chiar vei avea nevoie de el.
Şi chiar vreau să vorbesc puţin despre dinamica acestui automobil deoarece mergând cu el din nou după atâta vreme, mi-a reamintit cât de diferit este RS-ul faţă de o Octavia obişnuită. În primul rând, amortizoarele sunt mai rigide, după care garda la sol este mai mică cu circa 12mm. Aceste lucruri chiar contează atunci când vrei să conduci mai agresiv.
Direcţia este şi ea mult mai fermă iar cei 350Nm aproape că nu o influenţează deloc la demaraje. Lipsa de “torque steer” m-a surprins şi prima dată când am condus-o.
În ziua în care am dus maşina înapoi am reuşit să trag şi o concluzie destul de personală. De fapt a fost mai degrabă o constatare. Această maşină mi s-a potrivit foarte bine şi dacă aş avea 20.692 euro CIP în mână pentru o maşină nouă, cu siguranţă gândul m-ar duce mult şi bine spre ea.
Aştept RS-ul cu facelift…